Direktlänk till inlägg 29 juli 2010

Granne och hund...

Av rosenenos - 29 juli 2010 21:37

Ja, det är ingen dans på rosor. Jag bor i ett hus lite ute på landet men i Köpenhamns området, på en stor farm. Vi är 2 kvinnor som delar på ett hus på mer än 400 kvm och det är stora tomter till.
Grannen hon flyttade in 1 månad före mig och då jag pratade med ägarna till denna farm sa det att hon var producent?
Ok, tänkte jag..wow...det blir en märkvärdig granne jag får, tänkte liksom henne i en mercedes glidandes runt omkring här med superlyxiga ting omkring sig, till och med hennes efternamn lät märkvärdigt.

M är ...alltså grannen...är en liten, liten ting som röker värre än en borstbindare, hon har en liten röst som säger försiktigt FI, FI, FI...hundens namn. Denna hund har hon haft i kanske 6 månader, hunden är ungefär 1 år nu. Hon har ingen Mercedes hon har en gammal cykel och närmaste affären är 8 km härifrån, vi bor alltså mitt emellan Cph och en stad i storlek med Gävle och x antal små städer omkring...Ja, jag är från Hälsingland så jag vet var Gävle ligger. Hon går aldrig någonsin på ett arbete och hon har mycket sällan sopor. Ägarna har frågat både mig och henne om hon aldrig är hemma? det är just vad hon är, men M har nästan aldrig sopor. Hon går heller nästan aldrig ut varken på sin tomt eller med hunden. Hon är ju en människa så mat måste hon ju ha, så man kan se henne på cykeln efter denna stora väg som går åt Cph, eller så går hon med hund i högklackat även vintertid med denna hund som var valp då. Där kommer hon med matkassar som hon inte orkar bära + hund+ högklackat och ja vad ska man säga? Ok, det är hennes liv.

Nu till saken med denna hund och denna M.
Hunden kom, Fi och den var valp. Jag tyckte att det var roligt för M har en son och är skild. Sonen kommer på helger då och då. D som sonen heter lekte utanför och allt var sött och roligt och jag glädje med åt att D hade sällskap och något att göra. M. har enbart några kanaler så för en t0nårspojke blir det mycket tråkigt här ute.
Jag har Nila sedan många år och min häst Lillis, de flyttade givetvis hit ut med mig och ägarna hade all vetskap om det.
Saken med Fi redan då var att hon frågade inte ägarna om tillåtelse till hund, det ska man göra i Dk, var än du flyttar. M. hade tur för de accepterade det om Fi gick i hop med Nila. Hundarna passade utmärkt tillsammans så inga problem med det, dom hade riktigt roligt tillsamman och fick ut sin energi mycket.
Nu är det så att M. har en tomt och jag en annan. Jag är mycket glad för min tomt som är inhängnad, den känns som en kolonilott, kanske för att jag har ägt en innan jag kom till DK, men det är en annan historia. När jag ska ut till min oas så öppnar jag en stor grind och stänger för mig, så är jag inne. Jag kan gå ut genom en annan mycket hög grind som vätter mot den grusväg som går upp till denna farm och alla hus osv. Där har jag inrättat mig på mitt sätt med grönsaksland och allt, allt möjligt. Jag har blomkrukor, utemöbler och grill så klart, ja jag har gjort det som min lilla oas.

Fi är självklart en livlig hund mot för min Nila som är en belevad tik, en blandning av rottweiler och dalmatiner så min hund gottar sig i solen och är ett med mig. Nu började Fi att kunna krypa under grinden och ta sig in på min oas med det resultatet att hon trampade sönder mycket av det jag hade sått. Jag är den personen att har man en hund eller what ever...ska du passa på den, inte någon annan ska helt självklart passa på ditt djur. Jag sa till M. att passa på din HUND!!!! Fi har förstört mitt grönsaksland och jag ska bara tala om att jag var SUR!!! Där hade jag legat i minst en vecka för att så allt, och man ska inte tala om förarbetet med all jord och rensning.

Saken är den att M. fattar inte ett spån. När jag hade lugnat ner mig och jag hade smält detta och accepterat att detta har hänt och att jag skulle börja om med grönsakslandet kommer Fi in igen....
Efter x antal ggr och x antal ggr sagt TA HAND OM DIN HUND!!! OCH EFTER X ANTAL DISKUSSIONER och ägarna hade satt upp ett slags stängsel på min ena grind så Fi inte kunde kravla sig in hade våran sk. grannsämja, i alla fall min blivit till 0.

Fortsättning i NY BLOGG!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rosenenos - 29 juli 2010 21:41

M. sprang runt i hagarna hos hästarna och ropadE med sin danska lilla pipröst Fi, Fi, Fi...det hjälper inte mycket när 6-8 hästar i 500 kg klassen undrar vad är det där för något litet att leka med? M. har haft tur, jag har räddat hunden 2 ggr från a...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards